Da har jeg endelig Mariusgenser – igjen

Ja, for denne har jeg nemlig hatt før også. Mamma var veldig «streng» når det gjaldt å kjøpe garn til meg, og da jeg som 10-11 åring, hadde slitt meg gjennom 3 par selbuvotter for å bevise at jeg kunne gå på et mønsterstrikket prosjekt uten å ødelegge garn, ble jeg endelig sponset med garn til min aller første «ordentlige» genser – nemlig Marius. Det ble produsert mer enn en den gangen, for det var ikke så mange i vennekrestsen som strikket, og «bestillingene» var mange.

Nå har jeg da altså reprodusert denne vakre og enkle genseren, men denne gangen i et litt mer luksuriøst garn enn opprinnelig.  Jeg valgte å bruke Sublime i fra Sandnes (Sirdar) og mønsteret er hentet fra Sandnes sitt Tema 15 – Klassikere.

Mariusgenser

Mariusgenser - detaljer

Kanskje på sin plass med genserens historie også, for de som ikke allerede er kjent med den. Genseren ble i sin tid (1952) designet til alpinisten Stein Eriksen sin lillebror – Marius.  Designeren var guttenes mor – Britt Eriksen (1900 – 1960) Vi kjenner Marius genseren som et «Sandnes design», og det er engentlig litt snodig, for Britt Eriksen jobbet i mange år – også i 1952 – som designer for Dale garn og trikotasje – og i 1956, designet hun også den offisielle OL- genseren til OL i Cortina, – så vet dere det. Kanskje er det slik, at den virkelige opprinnelsen til Cortina-genseren og også årets OL-genser, er nettopp Mariusgenseren.  Det er i hvertfall mange sammenfallende detaljer.

Offisiell OL genser 1952

Ønsker alle en strålende vinterdag videre og et fortsatt godt OL.

5 kommentarer om “Da har jeg endelig Mariusgenser – igjen

    1. Oppskrift på Cortina genseren finnes i oppskriftshefte nr 147 – Jubileum fra Dale. Vi har dette i butikken, men det er desverre ikke lagt ut i nettbutikken. Dersom du ikke får tak i Dale-garn og oppskrift i nærheten av hvor du og ønsker å kjøpe fra oss, kan du ta kontakt på post@todamer.no, så skal vi få det til selv om ikke heftet ligger ute i nettbutikken.

  1. Hei

    Hvordan feller du av til den flotte halsen?
    Kan du beskrive nøye, siden jeg ikke kan så mye mer enn å strikke rett frem;-)

    1. Det er nettopp det å strikke rett frem dette er.
      Det skal ikke felles ut noe til halsen. Fell av eller sett på en pinne de maskene som skal være til skulder, og strikk videre med de maskene som er igjen til halsåpningen. Først 1 runde galttstrikk, så en hullrad til brettekant (2m sammen og 1 kast omgangen rundt) strikk så 3-4 runder glattstrikk til belegg som skal syes til på vrangen. Det kan da være lurt å øke et par masker ved skuldrene på hver omgang, slik at det ikke blir kronglete å få sydd ned belegget. Fell løst av, og vips ……

Legg igjen en kommentar

