Dorte Skappel genser til besvær

Er du en av de som fortviler over at du ikke får tak i garn i natur farger til din Dorte Skappel genser?

Jeg har ikke tall på hvor mange henvendelser jeg har hatt denne uken – kunder i butikken, telefoner , e-poster…. og veldig mange er fortvilet fordi de ikke får tak i garn i naturfarger for å strikke seg en Dorte Skappel genser
Ingen hadde forutsett hvor populær denne genseren skulle bli,  og dermed ble det litt kaos, når produsenter og grossister hadde lagt opp til et «normal år» for disse fargene på sine lager.
Nå er det riktignok ikke mer enn 4-5 uker før lagrene igjen er fylt opp, men hva hjelper det, hvis man vil strikke en genser NÅ. Jeg er i hvertfall sånn laget, at hvis jeg har bestemt meg for å starte på et nytt prosjekt, skulle det helst skjedd i går.
I butikken hos oss, har vi garn i fra mange forskjellige leverandører, og vi har den siste uken gjort alt vi kan for at ingen som har lyst til å strikke denne genseren NÅ, skal gå tomhendt ut av butikken. Derfor har jeg nå prøvestrikket en del av kvalitetene jeg mener fint kan kombineres, slik at jeg kan dele det med dere som ikke har anledning til å komme inn i butikken også. Jeg skulle ønske det vare enklere å gjengi farger fra objekt – via kamera – og til skjerm, men dere får ta det som det er.

Her har dere se 3 grå varianter. Jeg har brukt Vivaldi fra Garnstudio i farge 33, sammen med (fra venstre) Alpaca i farge 0506,0517 og 0501.

Strikkefastheten holder, men den blir jo litt mer «glissen» en med et  fyldigere «pusegarn». Kanskje bra for den som ikke vil genseren så veldig varm.

I denne varianten, har jeg boltret meg i luksus. Nemlig brukt Fin i farge 211 fra Du Store Alpakka, sammen med Silk Mohair i farge 3471 fra Sandnes garn. Dette ble jo også mye «luftigere» enn originalen, men en vakker varm farge, og utrolig myk og behagelig.

Her har jeg latt Silk Mohair få bli med litt til, mens jeg har koblet den sammen med en av mine favoritter i Tynn Alpakka – nemlig farge 142, som er en melering av grå, beige og natur. Dette ble også ganske fint, og gir en tweed effekt.

Denne lappen er et resultat av en ganske nyttig erfaring. En kunde skulle ha en beige genser (før det var tomt for originalgarnet), og falt pladask for en kombinasjon fra Garnstudio. Hun gikk ut igjen med garn i ønsket farge, og etter noen timer ringte hun; Du, dette ble ikke helt som jeg hadde trodd. Synes det er for glissent, og hadde tenkt meg en mye tettere og «pusete» genser. Jeg foreslo at hun skulle prøve med dobbel Vivaldi, og hvis hun syntes det ble for tykt, – en tråd Vivaldi og en tråd Kid Silk sammen med Alpakkaen.

Det gikk ytterligere to timer, så ringte hun på nytt; Dette  ble PERFEKT, – AKKURAT sånn jeg hadde forestilt meg at det skulle være.
Så, vil du bruke Vivaldi og Drops Alpaca, men fortsatt ha en skikkelig pusegenser, er altså løsningen å benytte dobbel Vivaldi

For ordens skyld, må jeg jo ta med samme varianten med enkel Valdi. (Vivaldi nr 13 og Drops Alpaca 0618) Samme farge, men litt «lettere» og ikke fullt så varm.

Så begynner vi å nerme oss slutten på dette innlegget.
Det, som i følge oppskriften på bloggen er brukt, er Tynn Alpakka fra Du Store Alpakka, og  Iris fra PT. Vi fører foreløpig ikke PT garn, så det vi har solgt mest, er Tynn Alpakka og Faerytale (som var det garnet de viste når de var på TV )
Selv om det er midlertidig tomt for grå og beige farger, finnes det fortsatt mulighet. For det første, så er det nærmere 40 farger å velge i i Faerytale, og 60 i Tynn Alpakka. Jeg tror det går lang tid før det er så tomt at det ikke er mulig å finne en farge man liker/kler. Når det er sagt, er jo også naturhvitt en naturfarge som går til alt (Faerytale 701, og Tynn Alpakka 101) Ingen av disse er det tomt for.
Jeg kunne heller ikke dy meg for å lage en prøve på denne varianten;

Her har jeg brukt Faerytale 701 sammen med Tynn Alpakka 142. Det blir en UTROLIG fin «kitt» aktig farge, og med den «riktige» garnkombinasjonen, blir det jo også helt riktig «puse effekt» på et varmt., lekkert og lett plagg.

Før jeg kommer til «finalen» , har jeg lyst til å vise dere et par eksempler på noe som mange har valgt.

Vivaldi nr 13 og Alpaca nr 2020, blir veldig delikat lys beige – nesten som varianten på forrige bilde.

Nå er det også slik at det er høst farger som er i vinden.

og da er det på sin plass å vise frem et helt nytt alternativ også. Vi har nemlig nettopp fått inn en ny farge i Faerytale, som er aldeles nydelig. Den er rust/cocnac farget, med en vakker melering, (farge 743) og vil bli perfekt sammen med Tynn Alpakka i farge 103

Jeg har nå vist dere en god del alternativer, og håper dermed at de av dere som har lyst til å strikke NÅ! -kan komme i gang mens lysten er der.

Før jeg gir meg helt, må jeg jo også dele mitt «førstevalg» med dere.

I går fikk nemlig vi inn det nye garnet – HEXA fra Du Store Alpakka, og paradoksalt nok, var det kun naturfarger – noe som det altså var tomt for i mange andre kvaliteter. Jeg ble forelsket ved første klem , og tenkte i mitt stille sinn, at hvis jeg skulle strikke en «Dorte genser», måtte det bli i dette garnet. I hui og hast ble det strikket en prøvelapp, og jeg ga min 15 årige datter (som ønsker seg genseren) en blindtest. Hun fikk beskjed om å sjekke alle lappene, og fortelle meg hvilken lapp hun ville ha genseren i (uavhengig av farge) – Det ble altså HEXA. Den får ikke det «pusepreget», men siden det er spunnet som tubestrikk, kan man liksom «se»…. at det er utrolig mykt og deilig.
Med HEXA måtte jeg forøvrig opp i pinne 8 for at det skulle bli riktig strikkefasthet, men det også fungerte fint selv om anbefalt pinne i utgangspunktet er pinne 7.

Lappen forble lapp, for 15 åringen valgte beige, og jeg er nå godt i gang. Håper hun stiller som modell så jeg får vist dere herligheten når den er ferdig.

Da ønsker jeg dere lykke til med genseren, og håper jeg har klart å formidle noen alternativer til de av dere som ikke har lyst til å vente en måned på å komme i gang.

Ønsker dere alle en trivelig helg – med pinner og garn. Nå skal jeg ha et par trivelige timer med HEXA garn og Dorte genser

35 kommentarer om “Dorte Skappel genser til besvær

  1. Hva slags mønster er det på den/det som ligger bak «Vivaldi nr 13 og Alpaca nr 2020» Vakkert!
    Mvh
    Liv Marit

    1. Til en «lang» genser går det 8 Tynn Alpakka + 7 Faerytale eller 5 Vivaldi. Er man en del kortere enn Skappel damene, skal det holde med 1 nøste mindre.
      Dersom man vil bruke HEXA, har jeg funnet ut at det trengs 12 nøster.

  2. Hei. Jeg har utrolig lyst på en slik genser, men jeg blir helt gaaal hvis ull klør (jeg synes så og si alle ullgensere klør). Går det an å få til en Dorthe genser som ikke klør?

    1. Jeg har inntrykk av at denne genseren strikkes i alle mulige kvaliteter. Du kan jo prøve med garn du vet du tåler, og ta så mange tråder som må til for å få riktig strikkefasthet (12 m på pinne 7 =10cm). Mange som klør av ull, gjør det fordi de reagerer på lanolin som er i all ull. Siden Alpakka ikke inneholder lanolin, kan det jo tenkes at du ikke klør av det.
      Oppsøk en garnbutikk og legg et nøste Faerytale opp mot halsen, så finner du det fort ut.
      mvh
      May

  3. Hei 🙂

    Forstår jeg rett at ved bruk av HEXA kun med det garnet, altså en tråd ?? og da 12 nøster for å oppnå oppgitt størrelse i Skappel-oppskriften ?? Mvh Mette

    1. Ja, det stemmer, – enkel tråd, pinne 8. Jeg er ikke helt ferdig enda, men det ser ut til at 12 nøster blir riktig mengde til ei jente på ca 170cm som vil ha den litt lang. Også en del som kjøper 10 nøster. Man må passe på å strikke den litt kortere enn man vil at den skal være, siden den på grunn av rillstrikk vil strekke seg litt i lengden.
      mvh
      To Damer
      May

  4. Hei!
    Jeg har kastet meg på bølgne av Dorthe genseren..Strikker nå i syrinlilla i drops Kid-silke og Drops alpaca…Virker fin,men spendt på resultatet….Hilsen gunn

    1. Det blir helt sikkert flott – men den vil jo bli en del «luftigere» enn med et tykkere «pusegarn». Har noen kunder som har valgt dobbel Kid silk eller Vivaldi, for å fylle litt mer ut.
      Lykke til

  5. Skjønner jeg har vært heldig som rakk å kjøpe garn samme dag som den ble vist på TV. Datteren min brukte 3 dager og vips så var den ferdig…. NÅ venter jeg på ny forsyning for jeg vil også ha…Takk for tips om div.»erstattere», kan jo begynne med en gang :o)

  6. Heisan.
    Jeg har steikket genseren i HEXA, og den er fantastisk myk. For meg er det ikke mulig å kjenne at den skal kunne klø…
    ;))

  7. Hei! Om man ikke er så eraren, blir det da mer slitsomt å strikke med dobbel Vivaldi, eller går det helt fint? Og hvor mange nøster trenger man da? 🙂

    1. Jeg tror det går helt fint å strikke med dobbel Vivaldi selv om man er uerfaren. Det «lodne» garnet henger godt sammen. Jeg vil tro at du trenger 1 nøste mer av Vivaldi, enn av Alpakka. Altså dersom størrelsen på din genser tilsier at du skal bruke 7 nøster Tynn Alpakka (a 167 m), vil du trenge 8 nøster Vivaldi.

  8. Tusen takk for nyttige tips. Du får nok mange besøkende her vil jeg tro:) jeg har selv laget en dorthe genser i drops: silk mohair og norwegian spirit : glitter alpaca i naturhvit. Kjempe god og myk. Jeg orker heller ikke vente en måned på å lage genser nr 2 så kanskje faerytale er et bra alternativ:)

    1. Ja, Faerytale er absolutt et godt alternativ. Vi har litt leveringstid på denne om dagen. Den store etterspørselen har skapt litt forsinkelser i alle ledd, men jeg vet at leverandøren nå er i ferd med å få inn igjen de fargene de gikk tom for, og pakker dag og natt for at vi alle skal kunne komme ajour.
      mvh
      May

  9. Har strikket en i vivaldi og drops alpakke på pinne nr 7 den blei luftig
    og lett. Har også strikket en i samme garntype på pinne nr 6 litt fastere i strikken, men helt grei- den blei mere pusete.

    1. Min 15 årige datter, har også fått en i HEXA. Synes den ble litt «tyngre» og dermed smalere enn en i Iris/Tynn Alpakka, men den unge damen er veldig fornøyd.

  10. Vivaldigarnet på bildet sammen med Alpaca 2020 ser mye lysere ut en Vivaldi nr 13 på dropsdesign sine sider, skal det være nr 36 i stedet?

    1. Tror nok heller det er min innstilling av kameraet som er feil. – Ikke så lett å få riktig lys ( I hvertfall ikke for en amatør som meg 😀 )

  11. jeg vil gjerne strikke en slik genser med litt gull i jeg, men jeg vil helst ikke bruke sa himla dyrt garn………. har du noe tips til det?

    jeg skal strikke den som gave< jeg vil gjerne strikke en selv til meg og men da vil jeg gjerne ha et garn med litt silke, hva ville du anbefale da?

    1. Du er sikkert ferdig med din drømmegenser allerede, siden det er FRYKTELIG lenge siden du skrev kommentaren, men sier tusen takk, og svarer allikevel, – Det kan jo være andre som lurer på det samme…….
      Silke blandet med ull eller alpakka er NYYYDELIG, men jeg tror ikke det er så lett å finne et som er veldig billig. Akkurat nå har vi salg på Baby Alpakka Silk fra Drops(Varer ut hele 2012, men leverandøren stenger for utsendelse av flere ordrer den 13/12 – så jeg vet ikke hvor lenge beholdningen varer). Det har samme strikkefasthet som de andre tynne alpakka sortene, og vil helt sikkert kunne brukes sammen med et «pusegarn» (tror det er nødvendig for at det ikke skal bli for «glissent») Mange har brukt Kid Silk, eller Vivaldi som «pusegarn» – Dobbel tråd dersom de vil ha mest mulig puse effekt. Både Kid Silk og Baby Alpakka Silk har jo en del glans i seg selv, men det kan jo også være en ide å strikke inn en tynn glittertråd. Har en del også som har brukt Faerytale med glitter – men da blir det fort litt kostbart igjen.

  12. Tusen takk for gode tips. Jeg ble foreslått Vivaldi og Drops Alpakka. Jeg valgte sort farge og er kjempefornøyd med tykkelse på den. Ikke for varm men akkurat passe myk og god. Jeg vil anbefale den garn sammensetningen til de som ikke ønskerf en for tykk genser.

    1. Det er flott at ikke alle trenger bruke 8 – 900 kr på garnet – spesielt siden mange har «våget» seg på et helt plagg for første gang uten å være sikker på at de kommer i mål. Vi har solgt veldig mye Drops garn (hvor alpakkaen er på salg) til denne genseren. Mange har også strikket den i Andes – enkel tråd. Fint det også.

  13. HEIA 🙂 jeg skal også prøve meg på denne genseren. jeg har garn liggende,…elegante og topp mohair. tenkte å strikke i pinner nr 8. noen her som har prøvd d?
    mvh Randi Kristoffersen

    1. Jeg kjenner ikke dette garnet, men hvis du er komfortabel med det, er det helt sikkert topp. Tror jeg har solgt omtrent alt hva vi har av garn til denne genseren, og kanskje er det det som er noe av det flotte med den. Det som er viktig i forhold til garn og pinnevalg, er jo at størrelsen blir riktig. Av de prøver jeg har laget av forskjellige kombinasjoner, har jeg endt opp på ca 12 masker pr 10 cm – også i «original garnet» Iris og Tynn Alpakka.

  14. Kjøp drops alpakka sammen med Kid silk moher garn, det har jeg gjort. Har strikket 3 gensere til voksne, to små til barnebarn og tre jenter 7 og 12 år, ble flotte alene sammen!

  15. Nå har jeg bestilt garn på nett. Drops Alpaca og Kid-Silk og skal også kjøpe meg riktig størrelse på pinnene. Jeg fant et tips om pinne 5,5 siden jeg er så liten (155cm). Da strikker jeg også færre masker, og noe kortere genser selvsagt. Takk for flotte tips om alternative garntyper. Jeg syns garnkostnad på 700-800 blir litt mye, da dette blir en test. 🙂
    NÅ har jeg strikkeprosjekter klare for hele vinteren. Må fullføre Mariusgenseren jeg holder på med også. 🙂 Takk for flott side jeg fant når jeg googlet Dorthegenseren. Klem Jeanette

Legg igjen en kommentar